Så håller man sig frisk och immunförsvaret på topp

Under vissa tider, som typ när det är vinter, influensasäsong eller stygga pandemier som härjar, så är det ju jätteviktigt att man håller sig frisk. Så vad ska man då göra för att se till att hälsan är på topp och immunförsvaret så starkt som möjligt? 

Ät bra och nyttigt 

Äta bra bör man göra. Ät hälsosamt, med mycket grönt. Släng gärna på bönor och linser och trappa ner lite på köttintaget. Man måste ju se till att man får i sig så mycket vitaminer och mineraler så mycket som möjligt och gärna på naturlig väg eftersom kroppen måste få det den behöver. 

Under just influensa- eller förkylningstider är det främst den normala kosthållningen som kommer att avgöra hur stark och bra ditt immunförsvar är. Så se till att du får i dig alla näringsämnen och tänk gärna lite extra mycket på sånt som är känt som immunförsvarsstärkare och för att hålla sjukdomar på avstånd, som honung, ingefära, vitlök och så vidare. 

Komplettera med smarta tillskott

Du kan boosta din hälsa och ditt immunförsvar med rätt sorts tillskott som ger dig ett bra intag av vitaminer, mineraler och sånt som man behöver lite extra av. D-vitamin till exempel, det är jättebra, att få en dos av sånt, särskilt då man inte får lika många tillfällen att gå ut eller då man måste hålla sig hemma. 

Echinagard, Kan Jang och norsk fiskolja är sånt som brukar rekommenderas och kan vara bra. Även norsk fiskolja är en sån där bra huskur. Om man vill vara extra pigg och glad kan man också också nu för tiden köpa cbd olja lagligt. Sedan 2019 är cbd lagligt i Sverige och det är ju bra eftersom den inte bara lär boosta immunförsvaret utan också för många tycker att den hjälper mot allt från depression till att lindra ADHD och migrän som annars kan vara svårt att komma till bukt med. De

Träna och håll igång

Träna och håll igång. Speciellt om man tvingas vara hemma mycket eller jobba hemifrån så är det ju viktigt att man håller igång flåset och inte säckar ihop genom inaktivitet. Det kan ju vara svårt att motivera sig själv. 

Men hej där, man kan ju gympa med Sofia och det finns ju också en himla många online-grupper och kurser. Varför inte sätta igång med något nytt som du aldrig har gjort förut? Kanske en zumba-klass eller träna yoga hemma? Ta chansen att träna och hålla igång samtidigt som du lär dig något nytt och spännande. 

Få tillräckligt mycket med sömn

Sov mycket, få tillräckligt mycket med sömn, det här är ju jätteviktigt. Hela metabolismen, alltså näringsomsättningen, är helt beroende av att man sover ordentligt och håller en bra dygnsrytm. Alltså ska det inte bli för mycket sena uppesittarkvällar om du måste jobba nästa dag. 

Och om du har svårt att sova, se till att göra det där dom står ovan – alltså träna! Inaktivitet kan göra så att kroppen får svårt att koppla av. Så rätt mängd av aktivitet och vila är alltså jätteviktigt för att man ska må bra.