Klimatsmart bilbelysning

Photo by Philipp Katzenberger on Unsplash

Vilken teknik värnar mest om vår miljö?


När det kommer till bilbelysning är det vanligt att många byter från traditionella halogenlampor till Xenon. Till skillnad från Halogen, så antänds Xenon av gasen med samma namn – Xenon. När Xenongasen aktiveras med den elektriska laddningen resulterar detta i att Xenon extraljus kan brännas mycket ljusare än halogenlampor, vilket höjer effektivitet och förbättrar estetik och synlighet.

Det här ljuset som skapas är mycket skarpare än halogener, men de är också betydligt mer ömtåliga, samtidigt som de inte är lika hållbara som lysdioder.

Det finns flera punkter som kan tas i beaktande när det kommer till att agera miljösmart. En punkt är att räkna på hur snål förbrukning en belysning har. En annan punkt är att se lampans livstid och räkna med hur många som behöver förbrukas under bilens livstid.

När vi jämförde Xenon Extraljus med LED extraljus upptäckte vi många stora fördelar med just LED när kommer till att värna om miljön. Kärnan i LED är dess lysdioder som skapar ett starkt ljus med en väldigt låg energiförbrukning och som avger lägre utsläpp. Användandet av elektricitet i bilar har idag blivit en viktig fråga och det är exakt vad led-lampor hjälper till med.

Ljus av typen LED har en otroligt lång hållbarhet och lysdioderna inuti LED lampan har en driftlängd på upp till 100 000 timmar och strax över. Vad som avgör hur lång livstid som lampan har beror på hur designen av lyktan ser ut och hur effektivt den avleder värme.

Bland det som utgör hot för LED lampor är speciellt värmeutveckling och detta kan faktiskt förkorta lampans livslängd med upp till hela 80 procent. Idag så har vi bättre teknik på tillverkandet av LED lamporna, vilket gör att de idag har en längre livslängd än för bara ett par år sedan. Dioderna i LED lampor är en så kallad ledare som avger ljus när ström passerar genom den och fungerar endast när ström flyter i en riktning. Då det är väldigt lite ström som behövs för att lysa upp en lysdiod, så är energin som överförs från batteriet mindre än den energi som krävs för att driva exempelvis xenon eller halogen-lampor.

Slutsats:

Detta innebär att xenon extraljus måste bytas ut mer regelbundet än LED och med Xenon så finns det risker att lamporna förbrukas tidigare än traditionella halogenlampor.

Vanligtvis så brukar tester av LED ljus visa att LED extraljus är ett rimligare val för både kortvarig och långvarig användning. Därför är också en annan kategori extraljus som heter LED RAMP en av de mest populära valen idag. Det är många som byter till xenon extraljus, men en viss procentandel av dem som använder det, som i sinom tid kommer att konvertera till led extraljus.

Även om xenon extraljus kan vara skarpare och kraftfullare än halogen, så är framtida service svårt att komma ifrån. Även om man hittar billiga xenon extraljus så kan det bli dyrt i längden. Om du har en stor budget och söker efter ett skarpt, men kortvarigt extraljus, så bör du ta dig en extra titt på Xenon extraljus. Är du dock på jakt efter ett långvarigare och miljö-smartare alternativ, så är led extraljus till bil det rätta alternativet för dig.

Även AI-tekniken (Artificiell intelligens) kliver med stora steg in på marknaden inom belysning för bilar – Läs mer om det här!

Add a Comment

Your email address will not be published.